Mumsiga chokladbollar.

Många glömmer idag bort det gamla, klassiska som man bakade som liten. Ikväll bakade jag chokladbollar och självklart delar jag med mig av receptet.

Enkelt, gott och passar suveränt till kaffe!

 


ca. 30 st.

100 gram margarin (smör)

1 ½ dl strösocker

1 msk vaniljsocker

3 msk kakao

5 dl. havregryn

2 msk kokt kaffe

Om du vill ha mer kakao och kaffe smak så ta enbart ½ msk vaniljsocker. Detta recept tog bort mkt av kakao och kaffesmaken.


Sen blir det också lättare att blanda allt om du först låter margarinet vara i rumstemperatur ca. 10-20 min. Sen blanda i socker. Sedan vaniljsocker och kakao (se till att det inte kommer med klumpar). Sedan blanda i hälften av havregrynet. När det är väl blandat så häller du i resten. Sedan i med kaffet.


Garnera sedan med te.x strössel, kokos eller pärlsocker (som jag alltid använder).


Kommentarer
Postat av: madde

Jag brukar köra med elvispens dekrokar=)

2009-11-18 @ 17:39:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0